La inceputul anilor '90, doi studenti din Viena descopereau un aparat foto micut, dar enigmatic - rusescul Lomo Kompakt Automat - si lansau cu aceasta ocazie un nou stil de fotografie artistica experimentala, bazata pe instantanee mai putin ortodoxe, pe film clasic. Cat ai zice instantaneu, mesajul Lomographic s-a raspandit de jur imprejur - oamenii voiau neaparat un aparat Lomo LC-A. Ce era de facut? Cei doi au zburat indata la Sankt Petersburg si au negociat un contract pentru distributia la nivel mondial a acestei bijuterii. Apoi, totul s-a derulat cu rapiditate pentru Lomography. S-au stabilit Cele 10 reguli dupa care ne ghidam si azi, au avut loc o sumedenie de expozitii, congrese mondiale, party-uri si evenimente. S-au organizat proiecte si colaborari nemaivazute si s-au pus bazele lomography.com ca punct central de comunicare; s-au dezvoltat noi produse, filme si accesorii - toate acestea in timp ce se deschideau Gallery Stores marca Lomography in metropole din intreaga lume.
Ceea ce a inceput spontan in underground-ul vienez, ca o abordare artistica a fotografiei, s-a transformat in Lomography - devenind astfel o miscare socio-culturala internationala, ce face uz de potentialul creativ al arte foto pentru a comunica, a absorbi si a captura lumea. Astazi e o organizatie globala, activa in zona experimentarii vizuale, o combinatie ghidusa de lo- si hi-tech, aflata la intersectia dintre o institutie culturala si o companie axata pe arta foto si pe design.
Timeline
Pana acum probabil ca ti-ai facut o idee despre ceea ce inseamna Lomography. Stii ca are de-a face cu aparate foto, fotografie analog si o serie de fotografii uimitoare din intreaga lume, aproape prea frumoase pentru a fi adevarate. Am zis bine? Atunci probabil ca te intrebi cum a luat nastere acest bastion al creativitatii? Ca orice poveste mareata, totul a inceput undeva intr-un tinut indepartat...
1982 - A luat fiinta aparatul LC-A, aparatul care a dat tonul!
Generalul Igor Petrowitsch Kornitzky, mana dreapta a Ministrului Apararii si Industriei al URSS, tranteste un mic aparat foto compact pe biroul tovarasului Michail Panfilowitsch Panfiloff, directorul puternicei fabrici LOMO. Panfiloff a examinat aparatul, observandu-i lentila precisa, carcasa robusta si sensibilitatea extrem de buna. Realizand potentialul, cei doi au dat ordin fabricii LOMO PLC din Sankt Petersburg să creeze o varianta imbunatatita a Cosina CX-1 - si asa a luat fiinta primul exemplar functional al LOMO LC-A!
1984 - Lansarea LC-A
Aparatul LOMO LC-A a intrat in productie in acest an, cu 1200 de persoane lucrand la el. Initial se fabricau 1100 de unitati pe luna pentru piata ruseasca, dar in curand popularitatea lui l-a propulsat si in alte tari comuniste - Polonia, Cehoslovacia si Cuba.
1991 - Descoperirea!
In timp ce vizitau Praga, un grup de studenti vienezi s-au intersectat cu LOMO LC-A intr-un atelier foto vechiut si ciudat, si au inceput sa faca poze de la nivelul soldului. La intoarcerea in Viena, au developat filmele si au descoperit imagini de o frumusete stranie. Curand, intrebarile nu mai conteneau: prieteni, rude, straini - cu totii isi doreau propriul LC-A!
1992-1993 - Nasterea Lomographic Society International (LSI)
Uimiti de minunatiile lui LOMO LC-A, cererea pentru aceasta bijuterie ruseasca a crescut vertiginos, fapt ce a dus la formarea Lomographic Society International (LSI). Odata cu cele 10 reguli, aceasta miscare non-profit urmarea raspandirea mesajului lomografic in lume prin organizarea de expozitii, party-uri, turnee si workshop-uri.
1994 - Lomo intra pe online, expozitia NYC vs Moscova, prima ambasada berlineza
Lomo cucereste www-ul - www.lomo.com. In acelasi an, prima expozitie Lomography s-a tinut in New York si Moscova simultan, cu LomoWalls masivi in fiecare oras, aratand lomografii vivide din celalalt. Cateva luni mai tarziu, prima ambasada Lomo s-a deschis in Berlin.
1996 - Asigura viitorul pentru analog
Odata cu cresterea notrietătii LC-A-ului vine si cea mai mare provocare - producatorul rus decide sa sisteze productia. Bravii nostri vienezi au fugit spre fabrica LOMO Optics din Rusia si au reusit sa-i convinga pe mai-marii fabricii si apoi pe vice-primarul de atunci (dl. Vladimir Putin) sa mentina LC-A-ul in linia de productie.
1997 - Primul congres mondial din Madrid
Odata cu relansarea lomo.com ca lomography.com, noul site aduce cu el si un magazin de produse, o comunitate interactiva, proiecte speciale, activitati si servicii si Arhiva Mondiala - care expune o colectie de lomografii minunate. Primul Congres Mondial Lomografic din Madrid s-a remarcat printr-un LomoWall de peste 120 de metri, format din peste 35.000 de lomografii.
1998 - Photokina
Lomographic Society International lanseaza Actionsampler-ul cu 4 lentile la Photokina - cea mai mare conferinta de fotografie din lume. Acest straniu aparat foto din plastic a fost un hit instant - face 4 imagini secventiale intr-un cadru de 35mm.
2000 - Primul aparat foto dezvoltat intern - Supersampler-ul, lansarea functiilor de comunitate
Cu designul, productia si patentul apartinand de Lomography, Supersampler-ul iese la suprafata ca regele aparatelor Multilens - avand capacitatea de a face patru panouri de imagini secventiale intr-o singura fotografie. Pe lomography.com s-au lansat facilitatile de comunitate, una dintre ele fiind LomoHomes - un spatiu in care utilizatorii isi pot stoca toate fotografiile, compunandu-si astfel propriile LomoWalls. Era, probabil, la vremea respectiva, cel mai modern site pe care iti puteai gazdui fotografiile!
2001 - Primul magazin Lomography din Viena
Cel dintai magazin Lomography din lume a infrumusetat Kunsthalle-ul (Sala de Arta Contemporana) din Vienna Museums Quartier in vara acelui an cu pereti tapetati cu lomografii (LomoWalls), plus o gama larga de produse inovatoare din intreaga lume si intreaga serie de accesorii lomografice. De asemenea, magazinul gazduia workshop-uri si alte activitati legate de Lomography.
2003 - Prima geanta Sidekick TPE - Lomography defileaza pe catwalk
Pe langa produsele foto, Lomography prezinta si prima husa Sidekick TPE - proiectata pentru confortul aparatului foto, dar incapatoare si pentru filme sau chiar pentru un laptop mic. Aceasta lansare accelereaza aparitia colectiei vestimentare marca Lomography - tricouri, genti, huse si alte asemenea accesorii care au fost adaugate de atunci segmentului de fashion.
2004 - Congresul Mondial din China, cel mai mare LomoWall din istorie
Cel mai mare LomoWall de pana acum a fost instalat pe durata Congresului Mondial din China. Pentru o saptamana intreaga, Beijing-ul a debordat de lomografii stralucitoare dublate de activitati captivante.
2005 - Aparatul Fisheye
Lomography revolutioneaza fotografia lansand primul aparat foto compact cu lentila Fisheye. Capabil sa produca o distorsionare circulara Fisheye de aproape 180 de grade, aparatul oferea cel mai usor si cel mai la indemana mod de a incerca acest efect.
2006 - LC-A+
Lomography lanseaza LC-A+, o copie fidela a modelului rusesc LC-A. Produs in China dar avand optiunea de procurare a lentilelor din Rusia, LC-A+ oferea aceleasi calitati ca si originalul - contrast puternic, saturatie intensa si vignetta marca inregistrata, adaugand alte functionalitati precum expunerea multipla si posibilitatea de folosi accesorii facute exclusiv pentru LC-A+.
2007 - Diana+, deschiderea Hong Kong, Seoul si Paris Gallery Store, colaborarea cu White Stripes si Congresul
2007 - Mondial de la Londra
Prin introducerea Diana+, LSI a reprodus cu atentie clasicul aparat foto Diana al anilor '60, adaugand aparatului de format mediu noi functionalitati. Anul 2007 a insemnat totodata deschiderea de gallery-stores in Hong Kond, Seoul si Paris, precum si Congresul Mondial din Londra si colaborarea cu White Stripes pentru editiile limitate "Jack" Holga si "Meg" Diana.
2008 - Lansarea Lubitel+, expozitia "The Future is Analogue" de la Photokina - Koln, filmele Redscale si Lomo
2008 - X-Pro, LC-A Big Book
Lomography da lovitura din nou cu inca o copie atent lucrata - Lubitel+, versiunea resapata a clasicului aparat foto cu obiectiv geaman. Anul 2008 a fost unul presarat cu evenimente: Lomography declara "Viitorul e Analog" in cadrul convetiei Photokina de la Koln, unde atractia serii a fost reprezentata de un LomoWall care acoperea atat peretii cat si podeaua. In incercarea de a evalua viitorul Lomography bazat pe input-urile comunitatii s-a efectuat un sondaj post-eveniment vizavi de disputa analog vs digital. Tot la conventie a fost lansat si masivul almanah LC-A, cu rol documentar in intreaga poveste LC-A, acompaniat de o compilatie cu cele mai reusite lomografii. Doua tehnici foto - cross-processing si redscaling - au fost inlesnite prin lansarea primelor filme lomografice - Lomography X-Pro si Lomography Redscale.
2009 - Relansarea site-ului, NY Gallery Store, Diana Instant Back+ si Colette
Site-ul lomography.com a fost relansat in totalitate, cu un look proaspat in care se evidentiaza mai multe sectiuni pentru interactiunea din cadrul comunitatii - concursuri, articole si alte informatii esentiale legate de Lomography si fotografia analog. Acest an a marcat si deschiderea primului magazin in New York. Diana+ a fost vedeta anului prin colaborarea inedita dintre Lomography si boutique-ul parizian Colette pentru revista "Dianalogues: Through A Woman's Lens". Mai mult, se lanseaza Diana Instant Back+, un accesoriu care transforma Diana+ intr-un aparat foto instant, tip Polaroid.
In ceea ce urmeaza am sa descriu cum puteti aplica efectul Lomo. Sunt mai multe modalitati de a efectua aceasta operatiune dar am ales calea cea mai simpla iar rezultatele sunt foarte bune.
Pasul 1. Deschidem fotografia pe care dorim sa aplicam acest efect.
Pasul 2. Duplicam layerul sa ne asiguram ca putem reveni la imaginea initiala in caz ca gresim ceva.
Pasul 3. Avand selectat layerul duplicat mergem in channels selectam canalul red apoi in image>adjustements>brightness/contrast alegem pentru contrast valoarea 100
Pasul 4. Tot in channels de aceasta data selectam canalul green la care aplicam aceeasi valoare de contrast (adica tot 100)
Aste e tot!
Daca rezultatul ni se pare nesatisfacator repetam procedura pentru ambele canale de culoare (rosu si verde) si mai contrastam cu 50 sau chiar mai mult.
Mai putem efectua mici reglaje in ceea ce priveste o usoare desaturare a culorii din hue and saturation, o vignetare etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu